Saturday, January 31, 2009

Congrats for the newborn baby

Alhamdulillah.. hr ni ada kesempatan masa utk update blog ni. Kalau ikutkan hati setiap hari nak update, tp kekangan masa menyebabkan blog ni terus bersawang tanpa cerita-cerita baru. Terima kasih kpd semua pengunjung2 www.hairinherlina.blogspot.com yang sehingga ke hari ini telah mencapai 668 visitors wpun baru nak masuk bulan ke 3 sejak blog ini mula beroperasi.
Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan tahniah kepada sahabat saya Mastura Salleh & suami yg tlh dikurniakan puteri "Raihana Izzati" yang pastinya menjadi penambat kasih sayang dan penyeri dalam kehidupan kalian. Welcome to the sleepless world..hehehe.. Enjoy tauu!! Seronok betul Muaz masa gi ziarah "girlfren" dia semalam. Insyaallah nanti Muaz datang lg yer.. Tak sabar dia nak main dengan Raihana Izzati.
Terima kasih juga kepada Najibah & Hisyam yang sudi datang umah. Alhamdulillah Jibah pun dah ok dr alahan teruk sepanjang tempoh pregnant. Akhirnya Jibah resign jugak dr Takaful Malaysia dan berpindah ke Kuantan. Selamat berkhidmat sebagai lecturer.. All the best to both of you..

Saturday, January 17, 2009

kepala babi dlm surau AI !!!!!!!!


16 Januari 2009, 12.30 tgh hari... SMS yg diterima "ada org letak kepala babi dalam surau AI pagi tadi"...Terkejut dengan SMS tu, tanpa buang masa, mouse digerakkan utk masuk http://www.malaysiakini.com/ dan ini news yg ada :



Kepala babi diletak di surau UM
Abdul Rahim Sabri Jan 16, 09 10:28am

Pelajar Universiti Malaya (UM) gempar awal pagi ini apabila kepala babi yang dibelah dua, ditemui diletakkan di atas bendera parti politik pembangkang, di dalam surau Akademi Pengajian Islam, UM di ibu negara.Malaysiakini difahamkan bahawa kepala babi itu ditemui oleh salah seorang pelajar pro-Mahasiswa - Mohd Azlan Zainal - yang pergi ke surau tersebut, untuk menunaikan solat Subuh. Sebelum itu, Mohd Azlan dan seorang lagi rakannya - Ahmad Shahir Md Shah - bertugas mengawal poster dan kain rentang kumpulan tersebut di sekitar kawasan berkenaan.

Ketika itu, katanya, terdapat beberapa orang pelajar yang tidur di dalam surau berkenaan tetapi tidak menyedari kepala babi tersebut diletakkan di situ.Sebaik sahaja ternampak kepala babi yang diletak di atas bendera parti PAS, Mohd Azlan terus menghubungi pihak keselamatan Universiti Malaya dan pihak polis Brickfields untuk memaklumkan mengenai kejadian tersebut.

Bagaimanapun, ketika ditemui wartawan, Mohd Azlan berkata beliau tidak percaya perbuatan itu dilakukan oleh mahasiswa di situ.Sebaliknya, beliau mengesyaki ada pihak-pihak lain yang mahu mengganggu-gugat dan mahu memecahkan perpaduan mahasiswa.

Kampus UM kini hangat dengan kempen pilihanraya kampus yang menyaksikan pertembungan calon-calon kumpulan pro-Aspirasi dan pro-Mahasiswa. Pilihanraya kampus UM dijadual 19 Januari ini. Sementara itu, Yang Dipertua PMIUM, Mohamad Haafizuddin Abi Rerah berkata, pada jam 8 pagi, pasukan forensik polis tiba di surau tersebut untuk menjalankan siasatan serta untuk mengesan cap jari.

"Kejadian itu mungkin berlaku antara jam 4 hingga 5 pagi tadi. Pada waktu itu, difahamkan terdapat beberapa aktivis pro-Mahasiswa sedang tidur di situ kerana keletihan berkempen. Mereka tidak sedar kejadian itu," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.Mohamad berkata, kepala babi itu diletak di bahagian pintu surau yang jarang
digunakan, dan terlindung di belakang sebatang tiang surau. - www.malaysiakini.com


Berita ini sangat mengejutkan dan sukar utk saya percaya. Tp itulah realiti yang berlaku. "Mereka" semakin berani utk memijak kesucian Islam. "Mereka" juga sudah semakin berani menghina martabat Islam. Ia merupakan satu PENGHINAAN bukan sahaja kepada saya sebagai bekas mahasiswi Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, malah ia adalah PENGHINAAN kepada seluruh umat ISLAM yg masih ada IMAN dalam jiwa... Tergamak "mereka" menghina agama ISLAM dengan cara itu semata-mata kerana politik ??????? Kalau lah ada di antara "mereka" itu seseorang yg beragama ISLAM, bersekongkol dengan penghinaan dan "permainan" ini semata-mata utk bergurau, saya doakan smg Allah memberi pengajaran setimpal kepada dia.

Ya ALLAH, tegakkanlah Islam dalam hati kami agar dapat kami tegakkan Islam di atas muka bumi ini... Ya ALLAH, pandulah kami ke jalan yang benar..jangan KAU biarkan kami hanyut dengan perjuangan yang hanya berlandaskan semangat dan nafsu semata-mata!!! Ya Allah, semoga generasi inilah yang bakal mengembalikan Izzah Islam yang telah tercalar. Semoga dari generasi inilah bakal lahir Salahuddin al-Ayyubi kedua yang akan menakluki kembali dua per tiga dunia. Ya Allah, jadikanlah dunia ini tempat buat kami mengejar cita-cita akhirat. Jangan kau biarkan kami mencintai dunia sehingga takut akan kematian. Jadikanlah kami tentera-tenteraMu, yang berjuang untuk mempertahankan AgamaMu. Amin Ya Rabb...

Wednesday, January 14, 2009

Hukum Faraid vs Akta Pembahagian 1958


THE FARAID LAWS AS ITS LAW OF SUCCESSION FOR MUSLIM

Faraid Law is an Islamic law which ascertain the fixed portion of a right over inheritable estate for the various legal heirs according to the quantum of entitlement based on the Quranic injunction and prophetic tradition. Distribution of the wealth after the demise of its owner is frequently disputable. It sometimes splits the relationship between the relatives. Thus Allah swt as the creator of human being has revealed the guidance especially for Muslim to distribute the deceased's wealth.

Rasulullah saw pernah bersabda :
Pelajarilah ilmu faraid dan ajarkanlah kepada manusia, kerana sesungguhnya Aku ini manusia yang akan dicabut nyawaku dan ilmu juga akan diangkat oleh Allah dan akan timbul pula banyak fitnah sehingga orang berselisih tentang faraid dan tiada orang yang akan menyelesaikannya.
(Al-Hakim, Al-Baihaqi dan Abdullah bin Mas’ud)


Sumber-sumber hukum faraid :

Ø Surah An-Nisa’ , ayat 7
Ø Surah An-Nisa’ , ayat 11 – 12
Ø Surah An-Nisa’ , ayat 13 – 14
Ø Surah An-Nisa’ , ayat 176

BAHAGIAN YANG LAYAK DITERIMA OLEH WARIS MENGIKUT HUKUM FARAID:



Hukum faraid bukan ditentukan oleh manusia, tetapi ia telah dinyatakan secara jelas di dalam Al-Quran. Pastinya terdapat hikmah terbaik atas segala ketetapan Allah pd setiap hamba-hambanya. Usahlah dipertikaikan mengapa lelaki mendapat lebih daripada wanita. Tetapi lihatlah kepada tanggungjawab yang disandarkan pada bahu seorang lelaki. Tidak ada sebab untuk kita mengatakan hukum faraid mendiskriminasi golongan wanita. Malah, hukum Allah lebih menitik beratkan tanggungjawab lelaki untuk menjaga maruah dan menanggung nafkah bagi golongan wanita. Ia adalah suatu kenyataan yang tidak dapat disangkal kebenarannya.


BAHAGIAN YANG LAYAK DITERIMA OLEH WARIS-WARIS NON MUSLIM YANG MATI TANPA MENINGGALKAN WASIAT MENGIKUT DISTRIBUTION ACT 1958 (as amended by the Distribution (Amendment) Act 1997)


Note : This Act only applies to West Malaysia and Sarawak. It does not apply to Muslims. In the case when and intestate dies without leaving a surviving spouse, child or parent, the following person(s) are entitled to the estate in accordance to priority :

1. brothers and sisters

2. grandparents

3. uncles and aunts

4. great grandparents

5. great uncles and aunts

6. Government

Sunday, January 11, 2009

Redha dengan taqdir Allah..


10 Januari 2009, bertambah satu lg tarikh bersejarah yang tak mungkin dapat dilupakan sampai bila-bila. Apapun yang berlaku, semuanya adalah taqdir dan kehendak Allah yang Esa. Betul kata orang malang, memang tak berbau. Tak terbayang di ruang mata dan tak pernah terlintas di ruang fikiran, bagaimana satu ruas jari boleh terputus.. Bukan sebab accident di jalan raya, tp cedera ketika membasuh motor di rumah. Allahuakbar..Ngeri bila dikenang-kenang pd peristiwa pagi semalam. Hampir-hampir pengsan jugak laa.. Anyway, alhamdulillah semuanya dah selamat. Hubby tersayang dah selesai operation malam tadi. Thanks to Dr.Rauf, Pakar Orthopedics & Pakar Anesthetics Kajang Plaza Medical Centre atas penbedahan yang memakan masa lebih kurang sejam.

Hubby tersayang dengan jari yang berbalut..


Hubby nampak relax dan sentiasa tersenyum. Katanya ini adalah cebisan dari penderitaan di Gaza. Mungkin 1% saje sebab hospital di sini ada doktor pakar dan ada bilik yang selesa. Jauh sungguh perbezaan kalau nak compare dengan saudara-saudara seIslam di Palestin. Semoga hubby redha dan tabah dengan dugaan ini dan semoga kita mampu mencapai misi sempena Maal Hijrah tahun ini agar "Iman kita makin kukuh dan taqwa makin utuh".

Terima kasih untuk doa sahabat2 dan thanks pada semua yang sempat ziarah di KPMC, dan tak lupe juga pada Huda yang lama jgk spent masa kat KPMC dan busy menguruskan takaful for my hubby. Thank you so much..


Thursday, January 8, 2009

WASIAT


Dokumen wasiat mempunyai sentimental value yang sukar untuk diterjemahkan dengan kata-kata. Suatu ketika dahulu, golongan non-muslim lebih berkesedaran utk memiliki dokumen wasiat atas faktor-faktor tertentu. Tetapi pada hari ini, jumlah pendaftaran wasiat Islam ternyata telah mendahului wasiat bagi golongan non muslim. Dari tahun 1948 - Disember 2008 wasiat yang didaftarkan oleh Unit Pendaftaran Wasiat, Amanah Raya Legacy Services ialah 142,582 (MUSLIM) dan 19,920 (NON-MUSLIM). Suatu pencapaian yang sangat memberangsangkan.

Definisi Wasiat Islam adalah berbeza dengan Wasiat bagi golongan non muslim. Kita tertakluk kepada undang-undang Islam dan Enakmen Wasiat yang telah pun diwartakan di beberapa negeri di Malaysia. Berikut ialah definisi wasiat Islam :

..suatu perisytiharan yang dibuat oleh Pewasiat yang bermaksud atau berniat untuk memberi hartanya sebanyak tidak melebihi satu pertiga (1/3) daripada jumlah semua hartanya kepada seseorang yang bukan warisnya selepas kematiannya.

Wasiat Islam boleh dibuat melebihi 1/3 dan boleh juga diberikan kepada ahli waris sekiranya semua waris-waris yang berhak menerima harta pusaka tersebut BERSETUJU dengan hasrat simati tersebut. Persetujuan tersebut hanya terpakai selepas kematian pewasiat.

Ramai yang berpendapat dokumen wasiat hanya perlu dimiliki oleh orang kaya dan memiliki harta yang melimpah ruah. Ada juga yang berpendapat dokumen wasiat ini hanya releven bagi golongan tua dan telah berusia lanjut kerana mungkin bagi mereka ajal hanya akan menjemput tatkala usia melewati 50-an. Tanggapan-tanggapan tersebut sama sekali tidak munasabah kerana tiada siapa yang tahu bilakah ajal akan datang menjemput kita. Bagi golongan kaya, mungkin ada harta yang ingin diberikan kepada badan-badan kebajikan atau ada hasrat tertentu untuk diberikan dan dihibahkan kepada anak-anak dan isteri tersayang. Atau mungkin mereka mempunyai anak angkat yang telah dijaga sejak kecil. Maka tanggungjawab untuk memiliki wasiat tidak perlu dipersoalkan lagi.

Golongan pertengahan juga mempunyai tanggungjawab untuk memiliki dokumen wasiat bagi memastikan akaun-akaun bank yang dibekukan setelah kematiannya dapat dinikmati oleh waris-waris yang berhak dengan segera. Tanpa wang tersebut, bagaimana isteri dan anak-anak yang hilang tempat bergantung dapat meneruskan kehidupan? Adakah sanggup anda melihat isteri dan anak-anak turun naik mahkamah, pejabat tanah dan ke hulu dan ke hilir meminta bantuan untuk menguruskan harta pusaka yang ditinggalkan?
Fikir-fikirkan.... dan renung-renungkanlah....

Pentadbiran harta pusaka bagi yang bukan beragama Islam adalah BERBEZA dengan yang beragama Islam. Sekiranya seseorang non-muslim mati dan mempunyai dokumen Wasiat yang valid disisi undang-undang maka, hartanya akan dibahagikan kepada benefisiari wasiat tersebut tidak kira samada benefisiari tersebut waris kepada simati atau tidak. Ada juga kes dimana simati berhasrat untuk menyerahkan keseluruhan hartanya kepada anjing kesayangannya. Mungkin pelik bagi kita, tetapi itu adalah realiti. Wasiat itu tetap sah bagi yang bukan beragama Islam dan mesti dilaksanakan oleh Executor harta pusaka simati.

Definisi Wasiat mengikut Akta Wasiat 1959, Seksyen 2 (1):

“Will / Wasiat” means a declaration intended to have legal effect of the intentions of a testator with respect to his property or other matters which he desires to be carried into effect after his death and includes a testament, a codicil and an appointment by will or by writing in the nature of a will in exercise of a power and also a disposition by will or testament of the guardianship, custody and tuition of any child.

This Act shall not apply to the wills of person professing the religion of Islam whose testamentary powers shall remain unaffected by anything in this Act contained.

Bagi Muslim yang meninggal dunia tanpa mempunyai dokumen wasiat, maka harta pusakanya akan dibahagikan melalui 2 opsyen. Samaada melalui pakatan dan persetujuan semua ahli waris ataupun mengikut hukum faraid. Sekiranya berlaku sebarang pertelingkahan dan pergaduhan antara satu sama lain, maka pembahagian harta pusaka tersebut juga akan dibuat mengikut hukum faraid.

Bagi yang bukan beragama Islam dan mati tanpa meninggalkan wasiat, maka hartanya akan dibahagikan mengikut Akta Pembahagikan 1958. Akta ini juga hanya terpakai kepada non-Muslim.

Friday, January 2, 2009

Air Mata di Ghazza..


Khaibar..Khaibar Ya Yahuud…
Jaishu Muhammad saufa ya’ud…

Israel terus membedil semenanjung Gaza, memusnahkan secara total 6 buah masjid setakat ini, merobohkan Kementerian Kebudayaan Palestine di bawah kerajaan HAMAS yang menurut Israel memberikan maklumat kepada rakyat Palestine dan memburukkan Israel !!! Serangan yang kononnya hanya untuk mensasar pusat tentera kerajaan HAMAS, ternyata hanya suatu pembohongan besar. Yang jelas mereka melancarkan operasi mengebom tanpa had sehingga meranapkan universiti, masjid dan bangunan kediaman serta pejabat-pejabat resmi kerajaan. Lebih mengejutkan lagi setor ubatan dan bengkel kenderaan juga dibom. Dalam suatu serangan, sekumpulan 7 orang pelajar Universiti yang sedang menunggu bas untuk pulang terbunuh bila mereka dibom oleh jet tentera udara Israel. Puluhan kadet polis yang sedang menghadiri acara penyerahan sijil tamat latihan juga terbunuh dalam serangan di tempat yang lain.


Batu Vs Kereta Kebal

Ayat-ayat Cinta Anak-anak Israel laknatullah kpd "kawan2" di Palestin.

Kurang ajarrrr !!!!

HAMAS sebagai sebuah kerajaan yang dipilih secara sah oleh rakyat Gaza menjadi sasaran Israel yang didalangi oleh Amerika. Matlamat mereka semakin jelas, jatuhkan kerajaan HAMAS dan takluk Gaza. Dosa rakyat Palestin Gaza hanya satu. Iaitu memenangkan HAMAS dalam pilihanraya yang dianggap paling demokratik di kawasan dunia Arab. Bermula pembunuhan pengasas HAMAS Syeikh Ahmad Yassin, kemudian Dr Abdul Aziz Rantisi, kini pemimpin-pemimpin HAMAS yang lain dijadikan sasaran. Versi kedamaian yang dikehendaki oleh Israel hanya satu iaitu Palaestin hanya berhak untuk berdiam diri sementara Israel berhak menyerang mereka habis-habisan.

Mungkinkah kita sanggup hanya mengeleng kepala menyaksikan pembunuhan kejam terhadap rakyat Palestin padahal kita mengaku beriman kepada ayat Allah bahawa setiap orang mu'min dengan mu'min yang lain adalah bersaudara? Dengan keadaan serangan yang dijangka akan berterusan dan pemimpin-pemimpin Islam di seluruh dunia nampak sangat lemah dan lesu, maka umat Islamlah yang perlu bangkit bersatu untuk membantu saudara-saudara kita di Gaza dan di seluruh Palestin.

New Year in Gaza: "Our fireworks are the Israeli missiles". On New Year's Eve in Gaza, 1.5 million Palestinians are confined to their homes under candlelight and with scarce food supplies, but worst of all with the constant fear of the bombs which have already killed almost 400 people, and injured 2,000. "Our music for the New Year is the sound of Israeli warplanes, our lights for the New Year is the fire made by Israeli missiles," said Raed Samir, 32, from the central Gaza Strip. Peace, only peace is everyone's wish for 2009. They have no other dreams or wishes but to live in the peace that they have yearned for since Israel occupied their lands in 1967.

Sama-sama kita amalkan Qunut Nazilah ini. Mudah2han doa ini diterima Allah.Insyaallah.

Ya Allah,Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh2 kami

Dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan2 mereka

Ya Allah, Leburkanlah kumpulan2 mereka
Pecah belahkan dan kacau bilaukan persatuan mereka
Goncangkan pendirian mereka
Dan hantarkanlah anjing2 kamu kepada mereka
Wahai tuhan yang gagah perkasa
Wahai tuhan yang penuh raksasa
Wahai tuhan yang bersifat murka
Ya allah Ya allah Ya allah Ya allah,
Wahai tuhan yang menurunkan kitab,
Wahai tuhan yang mengarakkan awan
Wahai tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab
Kalahkan mereka Kalahkan mereka
Kalahkan mereka ... Dan menangkan kami ke atas mereka
Amin Ya Rabb...

Salam ma'al hijrah & happy new year


1430H & 2009

Here's wishing all my Muslim brothers and sisters Salaam Ma'al Hijrah.
May Allah SWT countinue to bestow His Blessings on us.
New is the year, new are the hopes and the aspirations,
New is the resolution, new are the spirits and
Forever my warm wishes are for u.
Have a promising and fulfilling new year.


Semoga Iman makin kukuh dan taqwa makin utuh...






There was an error in this gadget