Thursday, February 26, 2009

Muaz belajar solat...:)


Alhamdulillah, hari ni 26/2/2009 genap usia Muaz setahun 4 bulan. Syukur pada Allah atas nikmat kesihatan kurniaanNya Allah yang pastinya amat bernilai harganya. Tak mampu rasanya nak membayar nilai nikmat kesihatan yang Allah anugerahkan ini. Semoga Allah menerima "syukur" kita, insyaallah..

Pada usia Muaz setahun lebih ni, tentunya saya teruja utk mengajar macam2 perkara kepada anak kesayangan Mama ni, termasuklah solat berjemaah bersama-sama. Alhamdulillah, saya telah mengajar Muaz solat sejak Muaz berada dalam kandungan lagi. Mcm mana ye?? hmm... Setiap kali masuk waktu solat, waktu mama solat di ofis ataupun secara berjemaah dengan Abi di rumah, pasti mama akan ajak Muaz solat sama-sama. Mama akan belai Muaz dan bagitau Muaz, mama nak solat..Dan saat yang paling menakjubkan, Muaz akan bergerak dan memberi respon tatkala perut diusap dan saat indah itu pasti tidak dapat saya lupakan sehingga ke saat ini. I miss being pregnant soooo much. I miss almost everything about it...It was such an incredible feeling knowing that a baby was growing inside of me. It made me take better care of myself because it was no longer about me, it was about doing the absolute best for my baby. I loved every movement, even the painful ones...hehehehe...:) Kalau ikutkan hati mcm2 nak cerita pasal experience pregnant ni, tp takpelah...next posting ok...:)

Muaz tgh ready nak solat berjemaah...

Imam belum tahiyyat..tp Muaz buat dulu...tak pelah... learning process..:)



Baru nak sujud....:)


Sabda Rasulullah : "Perintahkanlah anak2 itu untuk bersembahyang setelah mencapai usia tujuh tahun dan apabila telah berusia sepuluh tahun, maka pukullah dia jika meninggalkan sembahyang" -Riwayat Ahmad dan Abu Daud.
Semoga Muaz mampu menjadi anak soleh yang sentiasa diberkati Allah sepanjang kehidupannya yang cemerlang dunia & akhirat, insyaallah..

Thursday, February 19, 2009

Warren Buffet's advice for 2009

We begin this New Year with dampened enthusiasm and dented optimism. Our happiness is diluted and our peace is threatened by the financial illness that has infected our families, organizations and nations. Everyone is desperate to find a remedy that will cure their financial illness and help them recover their financial health. They expect the financial experts to provide them with remedies, forgetting the fact that it is these experts who created this financial mess.
Every new year, I adopt a couple of old maxims as my beacons to guide my future. This self-prescribed therapy has ensured that with each passing year, I grow wiser and not older. This year, I invite you to tap into the financial wisdom of our elders along with me, and become financially wiser.

Hard work: All hard work bring a profit, but mere talk leads only to poverty.

Laziness: A sleeping lobster is carried away by the water current.

Earnings: Never depend on a single source of income.

Spending: If you buy things you don't need, you'll soon sell things you need.

Savings: Don't save what is left after spending; spend what is left after saving.

Borrowings: The borrower becomes the lender's slave.

Accounting: It's no use carrying an umbrella, if your shoes are leaking.

Auditing: Beware of little expenses; A small leak can sink a large ship.

Risk-taking: Never test the depth of the river with both feet.

Investment: Don't put all your eggs in one basket.

I'm certain that those who have already been practicing these principles remain financially healthy. I'm equally confident that those who resolve to start practicing these principles will quickly regain their financial health. Let us become wiser and lead a happy, healthy, prosperous and peaceful life.
Warren Buffet

Wednesday, February 18, 2009

Tazkirah hari ini..

WUDHUK ZAHIR DAN BATIN
Seorang ahli ibadah bernama Isam Bin Yusuf, sangat warak dan khusyuk solatnya. Namun, dia selalu khuatir kalau-kalau ibadahnya kurang khusyuk dan selalu bertanya kepada orang yang dianggapnya lebih ibadahnya, demi untuk memperbaiki dirinya yang selalu dirasainya kurang khusyuk. Pada suatu hari, Isam menghadiri majlis seorang abid bernama Hatim Al-Assam dan bertanya,
"Wahai Aba Abdurrahman, bagaimanakah caranya tuan solat?" Hatim berkata, "Apabila masuk waktu solat, aku berwudhuk zahir dan batin." Isam bertanya, "Bagaimana wudhuk zahir dan batin itu? " Hatim berkata, "Wudhu' zahir sebagaimana biasa iaitu membasuh semua anggota wudhuk dengan air". Sementara wudhu' batin ialah membasuh anggota dengan tujuh perkara :-
  • Bertaubat
  • Menyesali dosa yang telah dilakukan
  • Tidak tergila-gilakan dunia
  • Tidak mencari/mengharap pujian orang (riya ')
  • Tinggalkan sifat berbangga
  • Tinggalkan sifat khianat dan menipu
  • Meninggalkan sifat dengki.
Seterusnya Hatim berkata, "Kemudian aku pergi ke masjid, aku kemaskan semua anggotaku dan menghadap kiblat. Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan aku rasakan :
1. aku sedang berhadapan dengan Allah,
2. Syurga di sebelah kananku,
3. Neraka di sebelah kiriku,
4. Malaikat Maut berada di belakangku, dan
5. Aku juga bayangkan bahawa aku seolah-olah sedang berdiri di atas titian Sirathalmustaqim ' dan menganggap bahawa solatku kali ini adalah solat terakhir bagiku, kemudian aku berniat dan bertakbir dengan baik. Setiap bacaan dan doa di dalam solat, aku faham maknanya kemudian aku rukuk dan sujud dengan tawadhu', aku bertasyahud dengan penuh pengharapan dan aku memberi salam dengan ikhlas. Beginilah aku bersolat selama 30 tahun.
Apabila Isam mendengar, menangislah dia kerana membayangkan ibadahnya yang kurang baik bila dibandingkan dengan Hatim.
Sabda Nabi, ilmu itu milik Allah, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan, insyallah..Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya.
Salam persahabatan buat semua..

Sunday, February 15, 2009

Aksi - Aksi Si Cilik...:)

Aksi-aksi Muaz setelah berusia setahun lebih...


Muaz & his Rabbit..Atok yg beli.. Rabbit ni terbang dari Miri tau..!!

Muaz dengan kawan baru...suka2 je nak tumpang basikal org..hihihi..:)


Kapten Muaz tgh mengemudi bahtera shopping mama..hehehe..:)

Muaz dengan bola2 nya...huhuhu.. :)

Tertido la pulakkk....


Muaz & friends...

Muaz's friends

Muaz tgh potong rambut...Muke tention jer...kuikuikui....:)


AHMAD MUAZ THE LITTLE CALIPH..ANAK SOLEH KESAYANGAN MAMA & ABI..

Thursday, February 12, 2009

DERHAKA ????

Hingga ke hari ini, isu di Perak masih belum reda. Saya sendiri tertanya-tanya siapa yang sebenarnya mengurangkan IMUNITI UNDANG-UNDANG terhadap institusi RAJA2?? Jawapan tersebut ada, tetapi tidak dihebahkan dan tidak diceritakan secara akademik di dada-dada akhbar milik kerajaan. Kenapa perkara ini disembunyikan?? Adakah mereka masih diulit mimpi bahawa generasi masa kini & rakyat hari ini masih terbuai dengan rentak yang dipalu oleh 'mereka" ???? Adakah mereka tidak sedar bahawa akhbar2 arus perdana bukan lagi menjadi tatapan utama generasi masa kini? Atau "mereka" buat2 tak sedar dan syok sendiri.. Apapun... biarkanlah mereka dengan "labu-labu" mereka...
Berikut adalah perkara-perkara yang perlu kita renung2kan sebelum membuat justifikasi yang tepat terhadap situasi semasa yang sememangnya mencabar kesabaran kita sebagai rakyat Malaysia :
  • Pada awal dekad 90-an - Pindaan Perlembagaan telah dibuat oleh kerajaan Barisan Nasional bagi menghapuskan imuniti Raja-raja Melayu. Bukankah Utusan Malaysia, akhbar yang dimiliki Umno telah menerajui kempen menghina Raja-raja Melayu pada waktu itu?
  • Pada tahun 1993 - Pengerusi Umno Kelantan, Dato' Anuar Musa yang sewenang-wenangnya menunjukkan “kuasa” terhadap Kebawah Duli Tuanku Sultan Kelantan 1993 yang menabalkan Tengku Ibrahim sebagai Sultan Kelantan. Tan Sri Mohd Yaakob juga membuat perarakan menyerahkan memorandum kepada Sultan Kelantan dan meminta Sultan Kelantan turun daripada takhta.
  • Selepas pilihanraya umum ke 12 - Mac 2008, Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi yang telah menimbulkan krisis terhadap Sultan Terengganu yang juga Yang di-Pertuan Agong dalam kes pelantikan Menteri Besar Terengganu. Pak Lah enggan akur dengan kehendak Sultan Terengganu untuk tidak melantik Idris Jusoh sebagai Menteri Besar sehingga ada kain rentang penyokong-penyokong Idris Jusoh yang menyamakan sultan dengan binatang. Mengapa isu ini senyap?? Mengapa tidak timbul isu DERHAKA PAKLAH & Pemimpin2 UMNO terhadap institusi Diraja Terengganu??
  • Standard Charted Public Bank yang telah mengheret Almarhum Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan ke mahkamah supaya menjelaskan hutang. Tidakkah ini memalukan institusi Diraja ? Miskinkah Almarhum Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan sehingga tidak mampu membayar hutang?

Sama-samalah kita fikir2kan dan renung2kan.. Berfikir dengan akal yang waras dan bukan dengan nafsu yang menguasai diri… Semoga kita lebih rasional dalam menilai isu yang matang dalam setiap tindakan…DERHAKA kepada Allah, TIADA AMANAH DALAM KEMPIMPINAN dan ZALIM terhadap mereka yang lemah pastinya lebih pedih azabnya...

Tuesday, February 10, 2009

Kenapa IR NIZAR enggan???

Sekadar ingin memanjangkan pesan Nabi Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam kepada Uthman bin ‘Affan radhiyallaahu ‘anhu berkaitan Sunnah dalam sebuah kepimpinan:

“Wahai Uthman, seandainya suatu hari nanti kamu dilantik oleh Allah mengendalikan urusan kepimpinan ini, dan kaum munafiq mahu menanggalkan pakaian engkau yang Allah pakaikan kepadamu, maka JANGANlah engkau menanggalkannya!”
[riwayat Ibn Majah]

Agar tidak tersemai sunnah yang buruk dalam sebuah kepimpinan, pada membelakangkan peraturan dan akhlak dalam menaik dan menurunkan pemimpin, saya menyokong pendirian YAB Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin. Sesungguhnya pakaian yang dipakaikan Allah dengan tata tertib, hanya boleh ditanggalkan dengan tata tertib yang sama, andai kita kaum yang mengimani-Nya.

Monday, February 9, 2009

Perak..TAHNIAH BN

Tahniah kpd seluruh Jentera Penggerak Rampasan kuasa di Perak.. Tahniah kepada anda kerana BERJAYA membentuk sebuah kerajaan negeri melalui LENDIR-LENDIR RASUAH dan DAKI-DAKI UGUTAN..Semoga kalian sentiasa "TENANG" sebagai pihak berkuasa yang BERKUASA menundukkan RAKYAT dengan SEMBURAN GAS PEMEDIH MATA dan KEZALIMAN yang bermahajaralela..Teruskanlah berpegang dengan PRINSIP MACHIAVELLI yang pastinya memberi tunjang kekuatan kepada kalian dalam pemerintahan baru.. Masjid Ubudiah Kuala Kangsar menjadi saksi kemarahan rakyat Perak

Lebih 10,000 membanjiri Bandar Diraja Kuala Kangsar

Polis..oh Polis...

Bendera Palestin pun ada..( ada makna tersirat tu )..

Kepemimpinan merupakan AMANAH..!!! Apa yang pasti, memperkenankan berlakunya rasuah dan penyelewangan kuasa merupakan satu penderhakaan yang cukup besar kerana ia akan dibicarakan di Mahkamah Agung di Padang Mahsyar kelak !

Friday, February 6, 2009

Lovely Story on Human Relationship


Enjoy reading..:)

One day a man saw an old lady, stranded on the side of the road, but even in the dim light of day, he could see she needed help. So he pulled up in front of her Mercedes and got out. His Pontiac was still sputtering when he approached her. Even with the smile on his face, she was worried. No one had stopped to help for the last hour or so. Was he going to hurt her?
He didn't look safe; he looked poor and hungry. He could see that she was frightened, standing out there in the cold. He knew how she felt. It was those chills which only fear canput in you. He said, 'I'm here to help you, ma'am. Why don't you wait in the car where it's warm? By the way, my name is Bryan Anderson.' Well, all she had was a flat tire, but for an old lady, that was bad enough. Bryan crawled under the car looking for a place to put thejack, skinning his knuckles a time or two. Soon he was able to change the tire.. But he had to get dirty and his hands hurt. As he was tightening up the lug nuts, she rolled down the window and began to talk to him.
She told him that she was from St. Louis and was only just passing through. She couldn't thank him enough for coming to her aid. Bryan just smiled as he closed her trunk. The lady asked how much she owed him. Any amount would have been all right with her. She already imagined all the awful things that could have happened had he not stopped. Bryan never thought twice about being paid. This was not a job to him. This was helping someone in need, and God knows there were plenty, who had given him a hand in the past. He had lived his whole life that way, and it never occurred to him to act any other way. He told her that if she really wanted to pay him back, the next time she saw someone who needed help, she could give that person the assistance they needed, and Bryan added, 'And think of me.'
He waited until she started her car and drove off. It had been a cold and depressing day, but he felt good as he headed for home,disappearing into the twilight. A few miles down the road the lady saw a small cafe. She went in to grab a bite to eat, and take the chill off before she made the lastleg of her trip home. It was a dingy looking restaurant.
Outside were two old gas pumps. The whole scene was unfamiliar to her. The waitress came over and brought a clean towel to wipe her wet hair. She had a sweet smile, one that even being on her feet for the whole day couldn't erase. The lady noticed the waitress was nearly eight months pregnant, but she never let the strain and aches change her attitude. The old lady wondered how someone who had so little could be so giving to a stranger. Then she remembered Bryan. After the lady finished her meal, she paid with a hundred dollar bill.
The waitress quickly went to get change for her hundred dollarbill, but the old lady had slipped right out the door. She was gone by the time the waitress came back. The waitress wondered where the lady could be. Then she noticed something written on the napkin. There were tears in her eyes when she read what the lady wrote: 'You don't owe me anything. I have been there too. Somebody once helped me out, the way I'm helping you. If you really want to pay me back, here is what you do: Do not let this chain of love end with you.' Under the napkin were four more $100 bills. Well, there were tables to clear, sugar bowls to fill, and people to serve, but the waitress made it through another day.
That night when she got home from work and climbed into bed, she was thinking about the money and what the lady had written. How could the lady have known how much she and her husband needed it? With the baby due next month, it was going to be hard.... She knew how worried her husband was, and as he lay sleeping next to her, she gave him a soft kiss and whispered soft and low,'Everything's going to be all right. I love you, Bryan Anderson.'

Thursday, February 5, 2009

Lagi gambar di Avillion Admiral Cove..

Cantik sungguh pemandangan di kala matahari mula terbenam

auntie2 Muaz yg tak habis2 posing..

Anak sape nih?

Nak main lagi...tak nak balik..:)

Muaz tgh relax minum vitagen..:)



Monday, February 2, 2009

Family Gathering 24 & 25 January 2009

Avillion Admiral Cove, Port Dickson menjadi pilihan atok utk bawak Muaz swimming kali ni. Seronok tak terkata.. Alhamdulillah, Allah bagi kesempatan utk menjayakan family gathering bersama-sama dengan atok, nenek, opah, auntie2 & uncle yang jarang2 dapat jumpe. Cuti kali ni mmg best sebab semua ada kecuali uncle Shah. Semuanya dok jauh2. Atok di Miri, Cik Anis di Jengka, Cik Nin di Kuala Kangsar, uncle Shah di Lumut & uncle Naim di Pengkalan Chepa. Walaupun terpaksa mengharungi traffic jammed yang terrramaat teruk sehingga Cik Yun pun dah mintak atok patah balik, akhirnya kami sampai juga Avillion Admiral Cove yang mempunyai Marina view yang tersangatlah cantik..

Muaz Zzzzzzzzzz all the way to PD..:)
Sukenye Muaz tgk fish @ hotel lobby
Atok, nenek, cik anis, cik nin & muaz cumell ...
Posing dulu, baru bole mandi..

Ngantuk la pulak...

Zzzzzzzzzzz...........

Belajar swimming dengan uncle naim

Abi & mama pun nak posing gak..hihihi..:)

Bye.. Muaz nak balik dah..nak pi naik kuda pulak..:)

Menu makan besar di PD...hihihihi..Sedaaap.. :) Tapi sori lah tak dapat nak letak gambar sebab terlupe nak amik gambar..Masing2 dah lapaq...

1. 2 ekor ikan siakap masak 3 rasa

2. 2 ekor ikan cencaru bakar

3. 1 ekor sotong yg sangat besar masak cili pedas

4. tom yam campur

5. daging goreng

6. sayur kailan ikan masin

7.air jagung special

8. tembikai laici

9. dan lain2 yg tak berapa nak ingat dah..kesimpulannyerr sangat sedaaapp..alhamdulillah.

There was an error in this gadget