Photobucket
Daisypath Anniversary Years Ticker

Tuesday, March 24, 2009

kisah seorang "client"

Assalamualaikum wrt..

Alhamdulillah atas segala nikmat kurniaan Allah..May Allah shower us with His neverending Tawfiq and Hidayah, insyaallah..

Lunch hour hari ini, tak sempat nak keluar. Ada client yang datang tanpa appointment. Tapi takpe, itu bukan menjadi satu masalah untuk saya. Kes kali ini agak menarik untuk dikongsi bersama. Bukan untuk mengeji atau mengutuk sesiapa. tetapi cukuplah ia sebagai suatu peringatan dan pengajaran kepada kita. Fail ini dibuka pd tahun 2005 dan saya mengambil alih kes ini pada Mei 2007. Persepsi saya kepada fail ini pada awalnya agak mudah. Apabila berlakunya dispute antara anak-anak simati daripada isteri pertama yg telah diceraikan sebelum kematian pewasiat & ibu tiri mereka, saya hanya perlu menunggu keputusan daripada mahkamah syariah then, saya perlu failkan petisyen Probet di Bahagian Sivil, Mahkamah Tinggi di Jalan Duta dan laksanakan apa yg diperintahkan setelah Geran Probet diperolehi.

Lama fail ini saya "tidur"kan disebabkan oleh "lamanya" perbicaraan di Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur yang sehingga kini belum ada kesudahan. Sehinggalah suatu hari waris simati datang berjumpa dengan saya. Dari situ saya mula "menjiwai" fail ini. Actually penting utk menjiwai kes-kes yang pusaka ni. Sebabnya, nature kerja ini adalah melaksanakan amanah simati.
Hmm.. ramai gak yg bertanya, "pernah tak mimpi org mati tu bagi apa2 instruction baru?"...." penah tak mimpi simati tu marah2 sebab lambat settlekan kes pusaka dia?"... "penah tak mimpi simati bagitau ada akaun bank yang dia terlupa mention dalam wasiat dia?".... dan macam2 lagi soalan yang membuatkan saya tersenyum tatkala ditanyakan soalan2 tu. Untuk pengetahuan, so far tak pernah lagi la mimpi...Setiap hari saya pasti akan memikirkan adakah saya akan menyusahkan waris-waris saya setelah kematian saya?? Adakah husband saya tahu bagaimana cara utk menguruskan harta pusaka saya????? hmm... sebab itu pada usia saya 23 tahun, sebaik sahaja bekerja di AmanahRaya, saya telah memiliki wasiat. Nanti saya akan cerita bab ni...( next posting yer..dah kuar tajuk nih...)
Berbalik kpd kes client sy tadi yg sy panggil dgn panggilan makcik tu, saya cuba untuk memahami keadaan family mereka. Saya cuba utk berkomunikasi dengan anak-anak tiri makcik tu sebagai orang tengah dengan memberi cadangan terbaik ke arah penyelesaian harta pusaka bapa mereka. Tetapi sehingga ke saat ini, harapan utk berbincang hanya tinggal harapan...Tiada langsung ruang & peluang utk berbincang. Rasa dah tak sanggup tengok makcik ni menangis setiap kali datang berjumpa saya. Tak perlu lah utk saya ceritakan kisah keluarga mereka dengan lebih lanjut di sini, tetapi apa yang boleh saya simpulkan, hanya kerana harta seorang anak sanggup memanggil ayahnya dengan panggilan B*Bi..Hanya kerana harta, hilang rasa hormat pd ibu bapa walaupun bapa mereka telah meninggal dunia... Bagi mereka, duit adalah segala-galanya..Bertindak tanpa ada asas ilmu. Pegangan agama juga ditolak tepi dan yang paling mengecewakan saya, dalam soal harta pusaka dengan gagah dan berani mengakui bahawa dia adalah LELAKI, tetapi diluar hal ehwal pusaka bermekap mengalahkan artis berlembut mengalahkan perempuan.. Allahuakbar...Astaghfirullah...apa nak jadi dengan umat nabi saw zaman ini???
Saya doakan makcik ini tabah menghadapi dugaan. Insyaallah saya akan cari jalan terbaik utk selesaikan hal ini.

No comments: