Photobucket
Daisypath Anniversary Years Ticker

Friday, March 20, 2009

Sirah hidup MUAZ bin JABAL


Kelahiran dan kehidupan beliau: -
Muaz bin Jabal r.a dilahirkan di Madinah. - Muaz r.a mempunyai ciri-ciri keistimewaan sebagai seorang yang sangat pintar, mempunyai penampilan sebagai seorang yang perkasa dan berhemah tinggi. Allah mengurniakan kepada beliau kepetahan bercakap, mempunyai rupa paras dan tutur kata yang indah. - Muaz bin Jabal r.a memeluk Islam sejak beliau masih kecil melalui Mus'ab bin Umair yang diutuskan oleh Rasulullah s.a.w ke Madinah untuk mengajar penduduk Madinah.

Sifat terpuji beliau: -
Sebaik sahaja Nabi s.a.w berhijrah ke Madinah, Muaz sentiasa berada bersama dengan Rasulullah s.a.w sehingga beliau dapat memahami Al-Quran dan syariat-syariat Islam dengan baik menyebabkan beliau muncul sebagai seorang yang paling alim tentang Al-Quran dari kalangan para sahabat, orang yang paling baik membaca Al-Quran serta paling memahami syariat-syariat Allah. - Oleh sebab itulah Rasulullah s.a.w memuji beliau dengan bersabda: Yang bermaksud: Umatku yang paling alim tentang halal dan haram ialah Muaz bin Jabal. Hadis riwayat Tirmizi dan Ibnu Majah. - Muaz r.a terdiri dari kalangan enam orang yang mengumpulkan Al-Quran pada zaman Rasulullah s.a.w. - Setelah Allah s.w.t membuka Kota Mekah kepada Rasulullah s.a.w, penduduk Mekah memerlukan kepada tenaga pengajar yang tetap tinggal bersama dengan mereka untuk mengajar syariat Allah s.w.t, lalu Rasulullah s.a.w meminta supaya Muaz tinggal bersama dengan penduduk Mekah untuk mengajar Al-Quran dan memberikan kefahaman kepada mereka mengenai agama Allah s.w.t.

Sifat terpuji beliau juga jelas terserlah ketika rombongan raja-raja Yaman datang berjumpa Rasulullah s.a.w mengisytiharkan keislaman mereka dan meminta daripada Rasulullah s.a.w supaya menghantar tenaga pengajar kepada mereka. Lalu baginda memilih Muaz r.a untuk memegang tugas tersebut bersama-sama dengan beberapa orang para sahabat malah beliau merupakan ketua kepada rombongan para sahabat tersebut. Rasulullah s.a.w keluar untuk mengucapkan selamat jalan kepada mereka lantas baginda mewasiatkan kepada Muaz r.a dengan bersabda: "Wahai Muaz! Kemungkinan kamu tidak akan dapat bertemu lagi dengan aku selepas tahun ini malah mungkin juga selepas ini kamu akan melalui masjid dan kuburku ..." Lantas Muaz r.a menangis kerana terlalu sedih untuk berpisah dengan Rasulullah s.a.w. Selepas peristiwa tersebut ternyata Rasulullah s.a.w wafat dan Muaz tidak lagi dapat melihat baginda.

Kematian Muaz bin Jabal : -
Ketika hampir mati beliau berkata: "Selamat datang wahai kematian! Selamat datang kepada tetamu yang tak kunjung tiba dan selamat datang kepada kekasih yang datang setelah sekian lama dirindukan!". Kemudian beliau melihat ke langit dan berkata: "Wahai Tuhanku! Sesungguhnya Engkau mengetahui bahawa aku tidak menyukai dunia apatah lagi untuk berada kekal di dalamnya selama-lamanya menanam pokok-pokok dan mengairi sungai, tetapi segala-galanya itu hanyalah sekadar untuk menghilangkan kehausan di kawasan-kawasan yang kekeringan serta mengharungi saat-saat kesusahan dan mendekati ulama-ulama dengan menunggang ke majlis-majlis zikir. Oleh yang demikian terimalah diriku ini wahai Tuhanku dengan kebaikan sebagaimana Kamu menerima diri seseorang yang beriman". Kemudian beliau meninggal dunia. Semoga Allah mencucuri rahmat-Nya kepada beliau.



Wahai, anak kesayanganku.. Lihatkan kehebatan sahabat2 Rasulullah saw. Jadikanlah ia sebagai panduan dalam melayari bahtera kehidupan. Mama doakan Muaz akan sentiasa dilindungi Allah dalam menempuh fasa kehidupan yang pastinya dihiasi dengan pelbagai dugaan. Belajarlah utk terus mengenal keagungan Allah..Jadilah insan yang mampu memberi manfaat kepada insan lain. Semoga Muaz menjadi anak soleh yang beriman, tinggi mutu syakhsiahnya, alim dalam semua ilmu dan cemerlang dalam dalam kehidupan di dunia & bahagia di akhirat, insyaallah..

Perkenankanlah doaku ini ya Allah....

6 comments:

Mummy Jannah said...

saya ada seorang kawan bernama muaz dan seorang lagi bernama muiz

Hairin Herlina Abdul Halim said...

ye ke..hmm..alhamdulillah.. insyaallah, nanti adik Muaz pun ada yang bernama Muiz..:)

ambiz said...

salam.. nama saya ahmad muaz.. hehe.. (^_^).. gembira rasanya kalu dapat ikut jejak langkah muaz bin jabal.. Insya-Allah.. suatu hari nanti, saya mampu melakukannya..

Muhammad muaz nor azmi said...

salam..saya amat terharu dan amat bersemangat selapas membaca sirah hidup muaz bin jabal.smoga Allah merahmati roh para sahabat baginda..insyaallah..

Mu'az said...

itulah salah satu sebab mengapa ayah saya beri nama Mu'az

Najwa Jaafar said...

Iman para sahabat sangat utuh hasil didikan murobbi Rasulullah s.a.w
subhanAllah.

semoga Allah juga kurniakan saya mendidik generasi2 akan datang mengikut apa yang Rasulullah ajar.