Photobucket
Daisypath Anniversary Years Ticker

Tuesday, September 8, 2009

POLIS & KERAJAAN MALAYSIA MENGAKU BERSALAH !

Polis dan kerajaan Malaysia MENGAKU BERSALAH kerana menahan Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali (ketika itu Pengarah Pilihanraya PAS) di bangunan Parlimen hampir dua tahun lalu. Mereka bersetuju membayar gantirugi kepada beliau sebanyak RM50,000 hari ini. Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini merekodkan persetujuan Polis & kerajaan M’sia kerana menahan beliau secara salah di bangunan Parlimen pada 11 Disember 2007. Hakim P.S. Nathan merekodkan persetujuan itu ekoran saman yang dikemukakan oleh Mustafa kepada Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Ketua Polis Negara dan Kerajaan Malaysia.

 

Dalam insiden penangkapan tersebut, Mustafa telah diheret dengan kasar dan secara kurang ajar oleh dua orang polis. Mustafa yang ketika itu sedang memasuki pintu Parlimen datang ke Dewan Rakyat untuk mendengar perbahasan untuk menolak cadangan melanjutkan tempoh jawatan Pengerusi SPR, Tan Sri Rashid Abdul Rahman telah ditahan oleh dua anggota polis berpakaian preman dan meminta beliau menyerahkan diri kerana didakwa terlibat dengan pelanggaran satu perintah mahkamah. Bagaimanapun Mustafa yang juga Pesuruhjaya PAS Terengganu menyatakan kehadirannya di Parlimen adalah sebagai tetamu Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaffar dan sekadar memerhati perbahasan yang berlangsung.

 

"Apa perintah mahkamah terhadap saya? Bacakan dan arahkan 'superior' awak untuk datang bacakan dan saya akan pergi dengan sukarela tetapi bukan dengan secara kasar begini," kata beliau memarahi pegawai polis yang ingin menangkapnya itu. Lima anggota polis secara kasar memaksa Mustafa untuk ke van polis yang diletakkan berhampiran pintu parlimen.

 

Source : Harakahdaily.net

 

Hmm.. ade jugak kes mcm ni yer.. Maknanya, penangkapan Polis ni tak semestinya betul. Kene tahu apa hak-hak orang yang ditahan ketika Polis bertindak untuk menahan seseorang. Boleh jadi berlaku kesilapan spt yang berlaku kpd Datuk Mustafa Ali. Kes-kes seperti ini sekali lagi menyebabkan imej pasukan Polis tercalar. Teringat saya pada Tesis En. Abdul Halim bin Ibrahim (ayah saya la tu..hehehe..) mengenai Amalan Rasuah Polis. Marah betul “orang-orang Polis” bila baca tesis tu…J Hmm.. bilalah agaknya imej Polis ini akan kembali dihormati ye ?  Sama-samalah kita doakan yang terbaik untuk MALAYSIA TERCINTA…J Hubbul Watan minal Iman… “Cintai Negara adalah sebahagian dari Iman”.   

 

 

3 comments:

Anonymous said...

AlhamdulilLah, terasa nk kenal plak latarbelakang hakimnye:) Ini baru adil. Klulah..klu je, perkara sama berlaku kpd pemimpin yg mata duitan, mahunye compensation tu jd berjuta2 huhu..

Nurul Huda said...

Che Yin, bleh ker nk tahu lebey lanjut penulisan Mr. abdul halim tu...hehehe...ter'uja' lah plaks..hehehe...

Hairin Herlina Abdul Halim said...

boleehh...:)